پیشنهاد سردبیر

از سرگیری روابط میان سوریه و عربستان و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در آینده می تواند پایانی بر اهداف و رویاهای آمریکا و اسرائیل برای تجزیه سوریه باشد.

عبدالباری عطوان: احیای روابط ریاض و دمشق گامی برای پایان رویاهای واشنگتن و تل آویو خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در سرمقاله خود در این روزنامه به گزارش برخی رسانه ها و تلاش ریاض و دمشق برای احیای روابط پرداخت و با طرح این پرسش که آیا روابط سوریه و عربستان پس از عید سعید فطر از سرگرفته و سفارتخانه دو کشور بازگشایی خواهد شد؟ نوشت: اگر خبرهایی که خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع درباره دستیابی به توافق میان سوریه و عربستان برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور پس از پایان تعطیلات عید سعید فطر منتشر کرده است، درست باشد که به نظر صحیح باشد، آنگاه این دستاورد ضربه محکمی به آمریکا و برباد رفتن همه رویاهای اسرائیل برای پیوستن ریاض به زنجیره عادی سازی روابط با تل آویو و توافقات موسوم به «صلح آبراهام» خواهد بود و احتمال بازگشت به اقدام مشترک عربی را افزایش می دهد.

عطوان در ادامه سرمقاله خود نوشت: مانع اصلی در مسیر احیای روابط میان عربستان و سوریه، وجود روابط قوی میان دمشق و تهران بود که دولت سوریه پیشنهادی دهها میلیارد دلاری برای قطع این روابط را رد کرد اما پس از توافق میان عربستان و ایران در پکن برای از سرگیری روابط دیپلماتیک شان و دعوت رسمی عربستان از سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برای سفربه ریاض این مانع به طور کامل برداشته شد و شاید اکنون عربستان به محور مقاومت نزدیک و باعث گسترش و عمیق شدن روابط چین و روسیه با سازمان شورای همکاری خلیج (فارس) شده است و از طرفی هم آمریکا در حال از دست دادن اعتبار و جایگاه خود در میان این شوراست.

همه این تحولات سریع دیپلماتیک نتیجه ایجاد تغییرات بنیادین در سیاست‌های سعودی است، به ویژه بی توجهی و پشت کردن قابل توجه آن به آمریکا و به طور کلی غرب است. این تحولات پس از آن رخ داد که مقامات عربستان به این باور رسیدند که دوران آمریکا و در مسیرشکل گیری نظم جهانی جدید و چند قطبی به رهبری دوگانه چین و روسیه رو به پایان است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.